HOROSTAV, s.r.o., IČO: 52 512 827, so sídlom Komárovce 2, 073 01 Sobrance, zapísanej v obchodnom registri Okresného súdu Košice I, v oddieli Sro, vo vložke č. 46902/Vpodľa § 4 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v platnom znení


PREPRAVNÝ PORIADOK CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY

Oddiel I
Základné ustanovenia

Článok 1
Úvodné ustanovenia

  1. Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie
    prepravnej zmluvy.
  2. Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je spoločnosť HOROSTAV, s.r.o., IČO: 52 512 827, so sídlom Komárovce 2, 073 01 Sobrance, zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Košice I, v oddieli Sro, vo vložke č. 46902/V.
  3. Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie veci, nákladov, priemyselných tovarov a iných požadovaných druhov tovarov v medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave.

Článok 2
Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných služieb

  1. Dopravca vykonáva vnútroštátnu cestnú nákladnú dopravu.
  2. Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy:
  • vozové zásielky,
  • kusové zásielky.
  1. Za vozové zásielky sa považujú zásielky prepravované jednému prepravcovi ( odosielateľovi alebo príjemcovi) jednou jazdou vozidla , ak ich hmotnosť je vyššia ako 2500 kg alebo bez zreteľa na jej hmotnosť:
  1. ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor použitého vozidla,
  2. ak sa podľa dohody s prepravcom vykonáva preprava zásielky zvláštnou samostatnou jazdou vozidla alebo preto, že povaha zásielky, prípadne vykonanie prepravy v požadovanej lehote si to vyžaduje,
  3. ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových dôvodov na dvoch alebo viacerých miestach. 
  1. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil náklad na iné vozidlo.
  2. Za prikládku (dokládku) sa považuje zásielka prepravovaná spoločne s inými zásielkami alebo pri takej jazde vozidla, ktorá by sa inak musela vykonať bez nákladu.

Článok 3
Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom

  1. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu prednostne prepravuje vozové zásielky, ale vykonáva tiež prepravu kusových zásielok.
  2. Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového parku:
  1. preprava hutného materiálu
  2. sypký materiál napr. ako obilie 
  3. preprava nákladu na paletách
  4. preprava iných druhov tovarov na základe objednávok prepravcov (stavebný materiál).
  1. Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok prepravcov.
  2. Prevádzkovateľ nezabezpečuje nakládku a vykládku tovaru, ak to nie je osobitne dojednané v Zmluve o preprave veci.

Článok 4
Veci vylúčené z prepravy

  1. Z prepravy sú vylúčené:
  1. veci, ktorých preprava je zakázaná všeobecne platnými právnymi predpismi,
  2. tekuté látky,
  3. skaziteľné potraviny,
  4. nebezpečné veci,
  5. predmety, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou vzhľadom na užitočnú hmotnosť, rozmery vozidiel a stav pozemných komunikácii, ktoré majú byť pri preprave použité, sú nevhodné na prepravu vozidlom dopravcu,
  6. veci vysokej resp. ťažko vyčísliteľnej hodnoty (umelecké zbierky, starožitnosti a pod.).
  1. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu neprepravuje živé zvieratá.
  2. Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné prepravy, ktoré by si vyžadovali
    špecializovanú technickú základňu.
  3. Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z prepravy alebo jej preprava je
    povolená za zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto povaha zásielky dopravcovi
    oznámená, alebo bola prevzatá taká zásielka k preprave na základe nesprávnych alebo
    neúplných údajov, je odosielateľ povinný zaplatiť pokutu vo výške rovnajúcej sa trojnásobku
    dohodnutého prepravného za vozovú zásielku.

Článok 5
Podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku a rozsah spolupráce odosielateľa
a príjemcu vecí s dopravcom

  1. Dopravca ale aj odosielatelia a zasielatelia zabezpečia, aby boli zmluvne dohodnuté
    dopravné harmonogramy v súlade s Nariadením EP a Rady č. 561/2006 o harmonizácii
    niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy. Ide
    najmä o dodržiavanie doby prevádzky nakladacích miest odosielateľa a vykladacích miest
    príjemcu, dodržiavanie časov nakládky a vykládky tak, aby vodiči dopravcu mohli dodržiavať
    režim práce týkajúci sa doby jazdy, prestávok, denných a týždenných odpočinkov.
  2. Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy vyžaduje, aby bola počas prepravy a
    manipulácie chránená pred poškodením alebo stratou, je odosielateľ povinný podať
    k preprave v riadnom obale, zodpovedajúcom podmienkam v cestnej doprave.
  3. Odosielateľ je povinný riadne zabaliť zásielku tiež vtedy, ak existuje nebezpečenstvo, že by
    bez obalu mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti škodu osobám a/alebo škodu na iných zásielkach a/alebo na dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach dopravcu. Dopravca nepreskúšava, či zásielka svojou povahou vyžaduje obal, poprípade či použitý obal je riadny. Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli chybným alebo nedostatočným obalom počas prepravy na ostatných prepravovaných zásielkach alebo vozidle.
  4. Odosielateľ je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo jednotlivých kusov zásielky svojimi
    rozmermi, konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie paletizačnej a mechanizačnej
    techniky pri ložných prácach a preprave.
  5. Odosielateľ je povinný označiť zásielku alebo jej jednotlivé kusy, ak to predpisuje tento
    prepravný poriadok alebo je to potrebné pre uľahčenie manipulácie so zásielkou alebo pre
    odstránenie nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej zámeny. Pri preprave kusových
    zásielok je odosielateľ povinný každú zásielku zreteľne a nezmazateľne označiť adresou
    odosielateľa a príjemcu. Pri označovaní zásielok obsahujúcich nebezpečné veci je odosielateľ
    povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR).
  6. Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas nakládky, prepravy a vykládky
    určitým spôsobom zachádzané alebo aby bola ukladaná v určitej polohe, je odosielateľ
    povinný označiť každý kus zásielky manipulačnou značkou pre označovanie prepravných
    obalov podľa platných Slovenských technických noriem (STN) prípade iných noriem (napr. IMO ak zásielka bude prepravovaná aj námornou dopravou).
  7. Ak dopravca pri prevzatí zásielky zistí, že zásielka nevyhovuje podmienkam na balenie a
    označovanie tovaru, prepravu odmietne; ak odosielateľ výhradu dopravcu k baleniu a
    označovaniu zásielky zapísanú v nákladnom liste alebo inom prepravnom doklade potvrdí,
    môže dopravca zásielku prevziať k preprave.
  8. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zásielka zodpovedá zápisom prepravcu
    v prepravných dokladoch (napr. dodacom liste, nákladnom liste). Preskúmanie zásielky na
    mieste nakládky alebo vykládky sa vykoná v prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je
    pracovníkom dopravcu.
  9. Ak dopravca ešte pred výjazdom vozidla z miesta nakládky zistí, že k preprave bola prijatá zásielka vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť odosielateľovi a odosielateľ je povinný ju prevziať späť.
  10. Ak sa pri preberaní zásielky zistí taká chyba, že by jej prepravou mohla byť spôsobená škoda
    na vozidle alebo na spolu prepravovanej zásielke, je dopravca oprávnený odmietnuť prijatie
    zásielky k preprave, ak bola chyba zistená až počas prepravy, jazdu preruší. Pri prerušení
    jazdy postupuje dopravca ako pri ostatných prekážkach pri preprave.
  11. Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať zásielku v stave spôsobilom na
    prepravu po pozemných komunikáciách. Ak zásielka nie je spôsobilá na prepravu alebo sa
    zistila jej chyba podľa predchádzajúceho bodu, dopravca môže jej prijatie na prepravu odmietnuť. Náklady spojené s pristavením vozidla na nakládku, zdržaním vozidla pri nakládke alebo náklady spojené s prerušením prepravy podľa predchádzajúceho bodu je povinný odosielateľ zásielky dopravcovi uhradiť.
  12. Ak je zásielka zložená z veľkého počtu kusov, je dopravca povinný zisťovať ich počet len
    vtedy, ak to bolo s odosielateľom dohodnuté v prepravnej zmluve. výsledok preskúmania je
    dopravca povinný zaznamenávať v nákladnom liste alebo vyhotoviť zápis.
  13. Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu vrátane paliet, prepravných skríň,
    kontejnerov a pod. s manipulačnými a prepravnými pomôckami odosielateľa prevzatými
    zároveň so zásielkou.
  14. Hmotnosť zásielky zisťuje odosielateľ a za tento údaj, ktorý sa uvádza
    v nákladnom liste alebo v iných sprievodných dokladoch, zodpovedá.
  15. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky, hlavne ak má
    pochybnosti o správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť zisťuje úradným
    vážením alebo výpočtom, ak je množstvo nákladu udané počtom jednotlivých rovnakých
    kusov alebo počtom merných jednotiek a hmotnosť jedného kusa zásielky alebo mernej
    jednotky je známa, prípadne zistená vážením.
  16. Spôsob preskúmania hmotnosti a výsledok preskúmania zaznamenáva dopravca na všetky
    diely nákladného listu alebo iného prepravného dokladu, ktoré sú pri preskúmaní
    k dispozícii.
  17. Odosielateľ hradí náklady spojené so zisťovaním hmotnosti zásielky (napr. úradné váženie a
    pod.), ak o zistenie hmotnosti požiadal dopravcu v prepravnej zmluve alebo ak sa odlišuje
    hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 3 % od hmotnosti uvedenej odosielateľom.
  18. Ak o zistenie hmotnosti zásielky požiadal príjemca, je tiež povinný hradiť náklady spojené so
    zisťovaním hmotnosti zásielky.
  19. Odosielateľ v SR si je vedomý, že ak bez vedomia vodiča vozidla alebo jeho
    prevádzkovateľa uvedie pri nakladaní tovaru nesprávny údaj a prekročí najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, a/alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, a/alebo  najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla a/alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravy vozidla, môže byť podľa zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov sankcionovaný zo strany Policajného zboru.
  20. Ak dopravca zistí prekročenie dovolenej hmotnosti nákladu resp. jeho zlé rozloženie
    zavinené odosielateľom ešte v mieste odoslania, je odosielateľ povinný vykonať vyloženie
    časti zásielky resp. jej preloženie. Ak to dopravca zistí až počas prepravy napr. z dôvodu
    nesprávnych údajov o hmotnosti zásielky, je oprávnený vykonať vyloženie časti zásielky
    resp. jej preloženie na účet a nebezpečie odosielateľa zásielky. O tom, že zásielka sa bude
    prekladať resp. časť vykladať je dopravca povinný informovať odosielateľa zásielky a tieto
    úkony je povinný zaznamenať aj v prepravnom doklade. Na prepravu vyloženej časti
    zásielky je odosielateľ povinný vystaviť samostatnú objednávku prepravy.
  21. Odosielateľ je povinný presne v prepravnej zmluve špecifikovať miesto nakládky a vykládky
    (presnú adresu) a tiež oznámiť dopravcovi prípadné obmedzenia pre vjazd určitých
    nákladných vozidiel resp. v určitom čase na miesto nakládky resp. vykládky. Napríklad či
    miesto neleží v nízkoemisnej zóne, v zóne s obmedzeniami pre vjazd nákladných vozidiel
    s určitou celkovou hmotnosťou, s určitým zaťažením na nápravy a pod. Odosielateľ je tiež povinný uviesť dobu prevádzky príjemcu, resp. v ktorom čase je možné vykonávať vykládku.
  22. Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ a vykládku príjemca zásielky, pokiaľ sa
    dopravca s prepravcom nedohodol inak.
  23. Nakladanie a skladanie nákladu na ceste je dovolené v SR len vtedy, ak to nemožno urobiť
    mimo cesty. Náklad sa musí zložiť a naložiť čo najrýchlejšie a tak, aby nebola ohrozená
    bezpečnosť cestnej premávky.
  24. Osádka vozidla z hľadiska prepravnej zmluvy nemá povinnosť zabezpečovať nakládku
    a vykládku vozidla. Dopravca vykoná nakládku alebo vykládku len v prípade, ak má k tomu
    potrebné prevádzkové zariadenie a pracovníkov a ak je to v prepravnej zmluve výslovne
    dohodnuté za dohodnutý príplatok k cene za prepravu. Osádka vozidla dopravcu
    z hľadiska predpisov o bezpečnosti práce nemôže používať manipulačné zariadenia
    prepravcov, pokiaľ nebola na ich prevádzku zaškolená a nedisponuje písomným súhlasom prepravcov.
  25. Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia nutné k plynulej nakládke ak ochrane
    zásielky pred poškodením. Prepravca (odosielateľ a príjemca) je povinný zabezpečiť
    podmienky pre bezpečnosť práce a pre hospodárne využitie vozidiel dopravcu. Hlavne je
    povinný zaistiť, aby nakladacie a vykladacie miesta a zariadenia boli udržované v stave,
    ktorý umožňuje rýchlu a bezpečnú nakládku a vykládku zásielok, zaistiť dostatočné
    spevnenie všetkých plôch používaných k jazde vozidiel vrátane neverejných príjazdových
    komunikácii a ich udržiavanie v zjazdnom a bezpečnom stave, ako aj dostatočné
    osvetlenie miest nakládky a vykládky vozidiel.
  26. Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle zodpovedá prepravca (odosielateľ), lebo
    ten má patričné znalosti týkajúce sa zásielky. Odosielateľ zásielky je povinný poskytnúť
    presné informácie o zásielke týkajúce sa hmotnosti a rozmerov jednotlivých kusov. Ak má
    odosielateľ vypracované pokyny pre nakladanie a upevnenie nákladu v cestnej nákladnej
    doprave je povinný ich dopravcovi v dostatočnom predstihu pre zahájením prepravy
    poskytnúť v jazyku, ktorému dopravca rozumie.
  27. Vodič (zástupca dopravcu) je povinný sa pri nakládke zúčastniť a prípadne usmerniť
    rozloženie nákladu na vozidle napr. z hľadiska rovnomerného zaťaženia náprav vozidla
    prepravovaným tovarom a z hľadiska toho, aby pri preprave nebola ohrozená bezpečnosť a
    plynulosť cestnej premávky. Ak odosielateľ nedbá na pokyny dopravcu a dôjde preto
    k chybe v naložení, hlavne v preťažení vozidla, je dopravca oprávnený žiadať preloženie
    nákladu na vozidle alebo zloženie nákladu alebo jeho časti. Ak nie je dopravcovi vyhovené,
    môže odmietnuť vykonanie prepravy, poprípade obstarať riadne zloženie a uloženie
    nákladu na účet a nebezpečenstvo odosielateľa.
  28. Ak zabezpečuje nakládku a vykládku vozidla prepravca, je povinný dbať, aby nedošlo
    k poškodeniu vozidla a iných zariadení dopravcu. Hlavne nie je dovolené spúšťať ťažšie
    náklady z väčšej výšky na vozidlo.
  29. Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru vozidla pri nakládke, vykládke alebo
    prepravovaným nákladom, je prepravca povinný zaistiť po vyložení zásielky a pri
    opakovaných prepravách po ukončení poslednej vykládky na vlastné náklady jeho
    vyčistenie. Ak prepravca nesplní túto povinnosť, zaisti vyčistenie vozidla na jeho účet
    dopravca.
  30. Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla, zabezpečuje ju dopravca. Náklady spojené s dezinfekciou hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť dezinfekcie.
  31. Ak je požadované vymytie cisternového vozidla alebo cisternového kontajnera pred
    nakládkou iného druhu nákladu je povinný túto skutočnosť prepravca dopravcovi oznámiť
    v objednávke prepravy alebo rámcovej prepravnej zmluve. Náklady spojené s vymytím
    hradí prepravca.
  32. Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca prijatie zásielky alebo jej časti odmietnuť len vtedy, ak sa poškodením zmenil stav zásielky do tej miery, že nie je možné ju použiť k pôvodnému účelu. Príjemca však nie je povinný zásielku prevziať, pokiaľ dopravca
    nespíše zápis o poškodení zásielky za prítomnosti obidvoch zúčastnených strán. Zápis je možné urobiť aj v prepravnej listine.
  33. Výhrady voči spôsobu nakládky, prekládky a vykládky dopravca (člen osádky vozidla) uplatní
    voči odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou formou napríklad do
    nákladného listu.
  34. Za čas zdržania dopravcu pri nakládke alebo vykládke sa považuje, pokiaľ nebolo
    v prepravnej zmluve dohodnuté inak, čas od požadovaného času pristavenia vozidla
    dopravcu na nakládku alebo vykládku až po začatie nakládky alebo vykládky a každé
    dopravcom nezavinené prerušenie týchto prác vrátane vystavenia prepravných dokladov
    k zásielke. Za čas zdržania môže dopravca požadovať finančnú náhradu, ktorá by mala byť
    dohodnutá v prepravnej zmluve.

Oddiel II
Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave vecí vo
vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave

Článok 6
Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave

  1. Ak si prepravu u dopravcu objedná podnikateľský subjekt a dôjde k uzavretiu zmluvy o preprave, bude sa riadiť ustanoveniami  § 610 – 629 o zmluve o preprave veci podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení.
  2. Zmluvou o preprave veci sa dopravca zaväzuje  odosielateľovi, že prepraví vec (zásielku) z
    určitého miesta (miesto odoslania) do určitého iného miesta (miesto určenia), a odosielateľ
    sa zaväzuje zaplatiť mu odplatu (prepravné).
  3. Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ potvrdil požadovanú prepravu v
    prepravnom doklade, a odosielateľ je oprávnený požadovať, aby mu dopravca písomne
    potvrdil prevzatie zásielky.
  4. Ak sú na vykonanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich
    dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu
    spôsobenú dopravcovi neodovzdaním týchto listín alebo ich nesprávnosťou.
  5. Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká, ak odosielateľ nepožiadal dopravcu o
    prevzatie zásielky v čase určenom v zmluve, inak do šiestich mesiacov od uzavretia zmluvy.
  6. Dopravca je povinný prepravu vykonať do miesta určenia s odbornou starostlivosťou v
    dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri pochybnostiach začína lehota plynúť
    dňom nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom. 
  7. Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný doručiť mu zásielku, alebo ak má
    podľa zmluvy príjemca zásielku v mieste určenia vyzdvihnúť, oznámiť mu ukončenie
    prepravy. 
  8. Do doby kým dopravca zásielku nevydal príjemcovi, je odosielateľ oprávnený požadovať, aby
    preprava bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak, ak
    uhradí účelne vynaložené náklady s tým spojené.
  9. Ak zmluva určuje, že pred vydaním zásielky dopravca vyberie od príjemcu určitú peňažnú
    sumu (zásielka na dobierku) alebo uskutoční iný inkasný úkon, platia primerane ustanovenia
    o bankovom dokumentárnom inkase (§ 697 a nasledujúce zákona č. 513/1991 Zb.
    Obchodný zákonník v platnom znení). 
  10. Ak si prepravu veci objedná u dopravcu fyzická osoba nepodnikateľ, dôjde k uzavretiu
    zmluvy o preprave nákladu podľa § 765 a nasledujúcich zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky
    zákonník v znení neskorších predpisov.

Článok 7
Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky

  1. Objednávateľ prepravy (najčastejšie odosielateľ) je povinný poskytnúť dopravcovi správne
    údaje o obsahu zásielky a jeho povahe a zodpovedá za škodu spôsobenú porušením tejto povinnosti dopravcovi a/alebo tretím osobám.
  2. Odosielateľ je povinný prepravu u dopravcu si objednať. Postačuje aj forma objednávky e-
    mailom, faxom pripadne telefonicky, ak bude následne vystavená písomná forma
    objednávky pokiaľ sa dopravca s odosielateľom nedohodnú inak.
  3. Objednávku prepravy je možné vystaviť na jednu prepravu alebo určitý počet prepráv. Ak sa prepravy budú opakovať a preprava bude trvať dlhšie obdobie je vhodnejšie medzi
    dopravcom a objednávateľom  prepravy uzatvoriť rámcovú prepravnú zmluvu.
  4. Objednávka prepravy musí obsahovať údaje potrebné na realizáciu prepravy a vystavenie
    faktúry podľa platnej legislatívy. Pre správne uzavretie prepravnej zmluvy musí objednávka
    alebo návrh prepravnej zmluvy obsahovať minimálne nasledovné údaje:
  1. obchodné meno objednávateľa prepravy, adresu, IČO, IČ DPH, e-mail, číslo telefónu
    poľa potreby aj iné kontaktné údaje,
  2. informácie o zásielke (druh, hrubú hmotnosť (hmotnosť vrátane obalu a aj palety), počet kusov, rozmery, požiadavky na upevnenie a pod.), miesto odoslania a miesto určenia zásielky (presnú adresu),
  3. ak je požadovaný tak aj čas nakládky a čas vykládky,
  4. pri zásielkach prepravovaných do opravy aj informácie o druhu a rozsahu poškodenia
  5. dohodnutú odplatu za vykonanie prepravy (cenu za prepravu).
  1. Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za
    škodu spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich nesprávnosťou.
  2. Objednávateľ je povinný pri objednávaní prepravy informovať dopravcu o vyššej cene
    zásielky ako je bežná trhová cena.
  3. Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie zásielky písomne potvrdiť.
  4. Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom (odosielateľom alebo príjemcom) a
    dopravcom:
  1. písomným potvrdením prijatej objednávky dopravcom,
  2. ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednávať tak započatím prepravy,
  3. prevzatím zásielky k preprave.
  4. Objednávka je prijatá:
  1. ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a odosielateľa o rozsahu, čase, cene, pripadne o spôsobe vykonania požadovanej prepravy alebo
  2. okamihom keď písomne, e-mailom, faxom alebo iným hodnoverným spôsobom
    potvrdenie dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi; ak žiada odosielateľ takéto
    potvrdenie, je dopravca povinný vyhovieť,
  3. započatím  objednanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola objednávka prijatá podľa
    predchádzajúcich bodov.
  1. Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi
    vzniká nová prepravná zmluva.
  2. Pri prijatí objednávky prepravy alebo uzavretí prepravnej zmluvy môže dopravca požadovať
    od objednávateľa prepravy zloženie zálohy až do výšky 30 % z dohodnutej ceny resp.
    predbežnej ceny za prepravu. Dopravca je povinný prijatie zálohy náležite potvrdiť
    a vystaviť požadované daňové doklady (napr. zálohovú faktúru).
  3. Faktúru vystavuje spoločnosť priebežne počas mesiaca a to do 7 dní od ukončenia prepravy. Na základe odovzdaného vypísaného „záznamu o prevádzke nákladného vozidla“, alebo CMR, dodacieho listu, ktorý tvorí prílohu faktúry.
  4. Až do vydania zásielky má odosielateľ právo dávať za podmienok ustanovených týmto
    prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.
  5. Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata alebo ak nebola dohodnutá, odplata obvyklá
    v čase uzavretia zmluvy s prihliadnutím na obsah záväzku dopravcu.
  6. Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní prepravy do miesta určenia, ak zmluva
    neurčuje za rozhodnú inú cenu.
  7. Ak nemôže dopravca dokončiť prepravu pre skutočnosti, za ktoré nezodpovedá, má nárok
    na pomernú časť prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.
  8. Ak je v zmluve určený príjemca zásielky, nadobúda práva zo zmluvy, keď požiada o vydanie
    zásielky po jej dôjdení do miesta určenia alebo po uplynutí lehoty, keď tam mala dôjsť.
    Týmto okamihom prechádzajú na príjemcu aj nároky týkajúce sa škody na zásielke.
    Dopravca však zásielku príjemcovi nevydá, ak by to bolo v rozpore s pokynmi danými mu
    odosielateľom. V tomto prípade má naďalej právo nakladať so zásielkou odosielateľ. Ak určí
    odosielateľ dopravcovi inú osobu ako príjemcu, nadobúda táto osoba práva zo zmluvy tým
    istým spôsobom ako pôvodný príjemca.
  9. Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok dopravcu voči
    odosielateľovi zo zmluvy týkajúcej sa prepravy prevzatej zásielky, ak o týchto pohľadávkach
    príjemca vedel alebo musel vedieť.
  10. Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo zmluvy zádržné právo
    k zásielke, dokiaľ s ňou môže nakladať.
  11. Ak viazne na zásielke niekoľko zádržných práv, má zádržné právo dopravcu prednosť pred
    zádržnými právami vzniknutými predtým.
  12. Zádržné právo dopravcu má prednosť pred zádržným právom zasielateľa.

Článok 8
Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie podmienok prepravy

  1. Dopravca zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej prevzatí dopravcom až do jej vydania príjemcovi, ibaže ju dopravca nemohol odvrátiť pri vynaložení odbornej starostlivosti.
  2. Za škodu na zásielke však dopravca nezodpovedá, ak preukáže, že bola spôsobená:

a) odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,

b) vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky včítane obvyklého úbytku, alebo

c) vadným obalom, na ktorý dopravca upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na prepravu, a ak bol vydaný nákladný alebo náložný list, bola v ňom vadnosť obalu poznamenaná; ak neupozornil dopravca na vadnosť obalu, nezodpovedá dopravca za škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku tejto vadnosti len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky poznateľná. 

  1. Pri škode na zásielke vzniknutej podľa predchádzajúceho odseku tohto článku je dopravca povinný vynaložiť odbornú starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia. 
  2. Dopravca je s prihliadnutím na ustanovenia dohovoru CMR článku 18 ods. 2 až 5 oslobodený
    od zodpovednosti, ak strata alebo poškodenie vznikne z osobitného nebezpečenstva
    súvisiaceho s jednou alebo s viacerými z týchto skutočností:
  1. použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak také použitie vozidiel bolo výslovne
    dojednané a poznamenané v nákladnom liste;
  2. chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju povahu, ak nie je riadne
    balená alebo ak nie je balená vôbec, vystavená stratám alebo poškodeniam;
  3. manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky odosielateľom, príjemcom alebo
    osobami konajúcimi za odosielateľa alebo príjemcu;
  4. prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha úplnej alebo čiastočnej strate
    alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou, vnútorným kazením, vysychaním, unikaním, normálnym úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov;
  5. nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých kusov zásielky:
  6. preprava živých zvierat.
  1. Ak dopravca osvedči, že podľa okolností prípadu mohla strata alebo poškodenie zásielky
    vzniknúť z jedného alebo z niekoľkých zvláštnych nebezpečenstiev uvedených v dohovore
    CMR v článku 17 od. 4, predpokladá sa, že vznikli z týchto nebezpečenstiev. Oprávnený
    však môže preukázať, že škodu nespôsobilo ani celkom ani čiastočne niektoré z týchto
    nebezpečenstiev.
  2. Právna domnienka podľa predchádzajúceho odseku neplatí v prípade uvedenom
    v dohovore CMR článku 17 ods. 4 písm. a), ak ide o neobvykle veľkú stratu alebo o stratu
    jednotlivého kusu zásielky.
  3. Ak sa preprava uskutočňuje vozidlom vybaveným takým zariadením, že zásielka je chránená pred vplyvom tepla, zimy, pred kolísaním teplôt alebo pred vlhkosťou vzduchu, môže sa dopravca dovolávať dohovoru CMR článku 17 ods. 4 písm. d) len v tom prípade, ak
    preukáže, že urobil všetky opatrenia, ktoré mu za daných okolnosti patria, pokiaľ ide o
    výber, údržbu a použitie týchto zariadení, a že sa spravoval osobitnými pokynmi, ktoré mu
    boli udelené.
  4. Dopravca sa môže dovolávať článku 17 ods. 4 písm. f) dohovoru CMR len vtedy, ak
    preukáže, že urobil všetky opatrenia, ktoré bol podľa okolností povinný urobiť, a že sa
    spravoval osobitnými pokynmi, ktoré mu boli udelené.
  5. Prekročenie dodacej lehoty nastane vtedy, keď zásielka nebola vydaná v dojednanej lehote.
  6. Oprávnený môže zásielku bez ďalších dôkazov považovať za stratenú, ak nebola vydaná do
    30 dní po uplynutí dojednanej lehoty, a pokiaľ nebola lehota dojednaná, do 60 dní po
    prevzatí zásielky dopravcom na prepravu.
  7. Oprávnený môže pri prijatí náhrady za stratenú zásielku písomne požiadať, aby
    bol bezodkladne upovedomený, ak sa zásielka nájde do jedného roka po vyplatení náhrady.
    O podaní tejto žiadosti sa mu vydá písomné potvrdenie.
  8. Do 30 dní po tom, čo dostal správu o nájdení zásielky, môže oprávnený žiadať, aby mu
    zásielka bola vydaná, musí však splniť záväzky vyplývajúce z nákladného listu a vrátiť prijatú
    náhradu, prípadne po odčítaní výdavkov, ktoré v nej boli zahrnuté; zachová sa mu však
    právo na náhradu škody za prekročenie dodacej lehoty podľa článku 23, prípadne 26
    dohovoru CMR.
  9. Ak oprávnený nepodal žiadosť podľa odseku 11 tohto článku alebo ak nedal v lehote 30 dní pokyny podľa odseku 12, alebo ak sa zásielka našla až po uplynutí jedného roka po vyplatení náhrady, môže dopravca naložiť so zásielkou podľa práva platného v mieste, kde je zásielka.
  10. Ak sa zásielka vydá príjemcovi bez toho, že by sa v zmysle podmienok prepravnej zmluvy
    vybrala dobierka, je dopravca povinný poskytnúť odosielateľovi náhradu škody až do výšky
    dobierky; proti príjemcovi má však právo postihu.
  11. Dopravca neprepravuje nebezpečné zásielky. 
  12. Dopravca môže nebezpečné zásielky, o nebezpečnej povahe ktorých nevedel, kedykoľvek a kdekoľvek zložiť, zničiť alebo zneškodniť, a to bez akejkoľvek povinnosti nahradiť škodu; okrem toho odosielateľ zodpovedá za všetky výdavky a škody vzniknuvšie odovzdaním takej zásielky na prepravu alebo jej prepravou.
  13. Pri strate alebo zničení zásielky je dopravca povinný nahradiť cenu, ktorú zásielka mala v čase, keď bola odovzdaná dopravcovi. 
  14. Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je dopravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou, ktorú mala zásielka v čase jej prevzatia dopravcom, a cenou, ktorú by v tomto čase mala poškodená alebo znehodnotená zásielka.
  15. Ak sa prekročí dodacia lehota a oprávnený preukáže, že škoda vznikla z tohto dôvodu,
    dopravca je povinný uhradiť škodu len do výšky dovozného.
  16. Vyššiu náhradu možno požadovať iba vtedy, ak bola podľa článku 24 a 26 dohovoru CMR udaná cena zásielky alebo osobitný záujem na dodaní.
  17. Náhrada škody však nesmie presahovať:
  1. ak je poškodením znehodnotená celá zásielka, sumu, ktorá by sa vyplatila pri jej úplnej strate;
  2. ak je poškodením znehodnotená len časť zásielky, sumu, ktorá by sa vyplatila pri
    strate znehodnotenej časti zásielky.
  1. Ak strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty pri preprave, na ktorú sa
    vzťahuje Dohovor CMR, môže viesť podľa príslušných právnych predpisov k uplatneniu
    mimozmluvných nárokov, môže sa dopravca odvolať na tie ustanovenia Dohovoru, ktoré
    vylučujú jeho zodpovednosť alebo ktoré určujú alebo obmedzujú rozsah náhrady škody.
  2. Ak sa pri strate zásielky, pri jej poškodení alebo pri prekročení dodacej lehoty uplatnia nároky
    z mimoriadnej zodpovednosti proti niektorej z osôb, za ktoré dopravca podľa článku
    dohovoru CMR zodpovedá, môže sa táto osoba tiež odvolať na tie ustanovenia Dohovoru
    CMR, ktoré vylučujú zodpovednosť dopravcu alebo ktoré určujú alebo obmedzujú rozsah
    náhrady škody.
  3. Dopravca nezodpovedná za škody vzniknuté na tovare počas nakládky a vykládky tovaru.

Článok 9
Podmienky zmeny zmluvy o preprave veci odstúpenia od zmluvy

  1. Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby doprava bola prerušená a zásielka
    mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak po dohode s dopravcom a odosielateľ
    je povinný uhradiť účelne vynaložené náklady s týmto spojené.
  2. Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na inom mieste vykládky.
  3. Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny prepravnej zmluvy podľa
    bodu 1 tohto článku hradí odosielateľ a podľa bodu 2 tohto článku príjemca.
  4. O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia tiež ustanovenia čl. 7.
  5. Ak po dojednaní prepravnej zmluvy zanikne potreba prepravy, je odosielateľ povinný
    oznámiť to bez meškania dopravcovi.
  6. Ak bola preprava odvolaná až po výjazde vozidla na dojednané miesto nakládky alebo
    vozidlo už bolo na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k preprave nedošlo
    z príčiny na strane odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za vynaložené náklady s tým
    spojené.
  7. Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu alebo ju nemôže vykonať za
    dohodnutých podmienok alebo podmienok stanovených týmto prepravným poriadkom, je povinný to bez meškania oznámiť odosielateľovi. Ak nevyhovujú odosielateľovi nové podmienky navrhnuté dopravcom, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť; od zmluvy môže odstúpiť tiež vtedy, ak nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s odosielateľom pristavené do troch hodín od dohodnutého času pristavenia vozidla.
  8. Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka, pre ktorú nie je možné prepravu
    započať alebo v nej pokračovať alebo nie je možné vykonať vydanie zásielky a
    s odosielateľom nebol dohodnutý ďalší postup pre takýto prípad, je dopravca povinný
    vyžiadať si bez meškania návrh odosielateľa.
  9. Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa, ak ide o prekážku prechodného rázu (napr.
    nutnosť preloženia zásielky) a dosiahnutie jeho návrhu by si vyžiadalo dlhšiu dobu, než
    bude potrebná k odstráneniu prekážky.
  10. Ak pominie prekážka skôr, ako bol vykonaný dodatočný návrh odosielateľa, postupuje
    dopravca podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ môže už v prepravnej listine
    dať návrh, ako so zásielkou naložiť pre prípad vzniku prekážky pri preprave pri plnení
    prepravnej zmluvy.
  11. Ak nie je možné podľa predchádzajúcich ustanovení zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť
    odosielateľovi, obstará dopravca jej uloženie; o uložení zásielky dopravca bez meškania
    vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí odosielateľ.

Článok 10
Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave

  1. Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne
    likvidácie. Riadne vyplnenú Prepravnú listinu je povinný dopravcovi odovzdať odosielateľ
    alebo je povinný údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi poskytnúť a po zapísaní napríklad
    dopravcom do nákladného listu ich podpisom potvrdiť alebo dopravca sa môže na prepravnej listine dohodnúť inak.
  2. Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi, ak nebolo dohodnuté inak spolu so zásielkou.
  3. Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje:
  1. názov (meno) odosielateľa a príjemcu,
  2. obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,
  3. počet kusov,
  4. celkovú hmotnosť zásielky,
  5. miesto nakládky a miesto vykládky,
  6. dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a príjemcom,
  7. miesto pre výhrady dopravcu.
  1. Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave je prepravný list vyplnený a odovzdaný odosielateľom, dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedeným podmienkam.
  2. Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka na viacerých miestach, je odosielateľ povinný odovzdať pre každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre niektoré druhy prepráv môžu byť údaje prepravnej listiny zjednodušené.
  3. Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca) zodpovedajú za správnosť a úplnosť
    údajov, ktoré zapisujú do prepravnej listiny.
  4. Dopravca má právo zapísať do prepravnej listiny výhrady dopravcu k druhu použitého
    vozidla na základe požiadavky objednávateľa prepravy, stave zásielky, jej obalu, počtu kusov
    a spôsobu nakládky.

Oddiel   III
Článok 11
Reklamačné konanie

  1. Reklamačné lehoty a premlčacie doby na uplatňovanie nárokov odosielateľa alebo príjemcu
    vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre vnútroštátnu cestnú
    nákladnú dopravu vykonávanú v Slovenskej republike v Obchodnom zákonníku
    a Občianskom zákonníku.
  2. Právo na náhradu škody musí objednávateľ uplatniť písomne u prevádzkovateľa bez zbytočného odkladu najneskôr do 30 dní od vykonania prepravy. Svoje požiadavky musí objednávateľ zdôvodniť a musí pripojiť doklady preukazujúce oprávnenosť svojho nároku a správnosť výšky požadovanej náhrady škody.
  3. Oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) musí reklamovať u dopravcu všetky práva
    vyplývajúce z prepravy písomne.
  4. Vrátenie zaplatenej sumy za prepravu je oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) žiadať len
    ak ju preukázateľne dopravcovi uhradil.

Článok 12
Zverejnenie prepravného poriadku cestnej nákladnej dopravy a jeho platnosť

  1. Podľa zákona č. S6/2012 Z. z. o cestnej doprave v platnom znení dopravca zverejnil tento Prepravný poriadok na svojom webovom sídle a je k dispozícii aj v sídle dopravcu.
  2. Tento prepravný poriadok je platný od jeho zverejnenia na webovom sídle dopravcu.
  3. Podľa zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave zverejnený Prepravný poriadok je
    súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po jej uzatvorení je jeho obsah
    súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.
  4. Objednávateľ prepravy (prepravca) je pred podpísaním zmluvy o preprave veci resp.
    nákladu povinný sa s týmto prepravným poriadkom oboznámiť.

Článok 13
Zmeny v prepravnom poriadku cestnej nákladnej dopravy

  1. Všetky zmeny a doplnky prepravného poriadku sú platné dňom ich zverejnenia
    a sprístupnenia na webovom sídle dopravcu.
  2. Ak bude prepravný poriadok podstatne zmenený alebo podstatne doplnený, dopravca
    zabezpečí jeho zverejnenie a sprístupnenie v úplnom znení.


V Sobranciach, 27.07.2020
Meno a priezvisko štatutárneho zástupcu: Miroslav Horňák